سیاق اندیشه

مجله‌ الکترونیک فرهنگی و اجتماعی

سیاق اندیشه

مجله‌ الکترونیک فرهنگی و اجتماعی

سیاق اندیشه
باید آنقدر شنید و شنید و شنید.......
باید آنقدر فکرید و فکرید و فکرید......
تا بتوان
نوشت.
اکنون دنیای بی عدالتی است
ما هم به حدیث نفس نویسان افزودیم خود را
پیام های کوتاه
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
چهارشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۲، ۰۱:۲۱ ب.ظ

سایت الف

تابستان سال 1385 دکتر احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس، نماینده مردم تهران و مدیرمسئول روزنامه تعطیل شده «فردا» با راه اندازی سایت خبری تحلیلی «الف» بار دیگر قدم به عرصه رسانه گذاشت.

اگرچه در سایت الف به طور رسمی نامی از توکلی به عنوان مسئول سایت برده نمی شود، اما این پایگاه خبری با نظارت وی و توسط دستیارانش راه اندازی شده  وآغاز به کار کرده است.

آدرس وب سایت

http://alef.ir/

سال تاسیس

1385

رتبه در سایت آلکسا

81

منابع مالی

تبلیغات

مشی سیاسی

اصولگرا

وابستگی یا تمایل سیاسی

جمعیت ایثارگران

عملکرد در فتنه 88

روشنگری

مدیر مسئول

احمد توکلی

سردبیر

سید امیر سیاح

عناصر اثرگذار

احمد توکلی، الیاس نادران، محسن مهدیان، توانگر و لیلی محسنی

ترتیب رتبه ی بازدید در دیگر کشورها

ایران، نروژ، عربستان، کانادا و آلمان

اتفاقات خاص

روشنگری مدرک تحصیلی کردان و توقیف الف، روزشمار ولایت پذیری برای احمدی نژاد و دعوت از سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

روزی که الف به محصولاتی چون صدا و تصویر ویدئویی روی آورد و پادکست را نیز در میان تولیدات خود جای داد، هنوز اینگونه فعالیت ها در رسانه های کشور جا نیفتاده بود و از این حیث می توان الف را یک پایگاه خبری پیشرو در این عرصه دانست.

الف یک سایت صرفاً خبری نیست و بیشتر بر آن بخش از اخباری که در تصمیم سازی و یا شکل گیری آزاد افکار عمومی نقش دارد، تمرکز می کند.

سعی در مشارکت کاربران در تهیه محتوای سایت از طریق دریافت یادداشت های بینندگان و ایجاد فضای بحث و گفتگو در ذیل اخبار و تحلیل ها در قالب نظرات (کامنت)  باعث شده است، معمولا قسمت نظر های الف پر رونق باشد.

از جمله اقدامات نوآوارنه ی الف دعوت از مهمانان سیاسی و فرهنگی و پرسش سئوالات کاربران سایت از آنهاست که البته در یکی از موارد دعوت از مهمانان خود، واکنش های رسانه ای متفاوتی را در داخل و خارج بر انگیخت؛ آن هم دعوت از سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بود. این دعوت واکنش سریع و تند رسانه های انقلابی و همچنین حسینیان، نماینده مجلس را به همراه داشت که توکلی در دفاع از دعوت اش چنین بیان کرد: «این کار در دفاع از جمهوری اسلامی انجام شد و با انتشار پاسخ های سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بی منطقی و خوی زورگویی دولتمردان آمریکایی برای کاربران اینترنت اثبات می شود. ما از این فرد به عنوان مهمان ویژه دعوت کردیم و از بین سؤالات کاربران 30 سؤال حساب شده را انتخاب کردیم و سؤالات هم طوری طراحی شده بود که وی هر طور که جواب می‌داد، در هچل بود.

وی 27 سؤال را پاسخ گفت که اگر تمام این سؤالات منتشر شود، غرب‌زده‌ترین کاربران اینترنت هم حق را به جمهوری اسلامی می‌دهند و به این نتیجه می رسند که آمریکا منطق ندارد، بر این اساس کار سایت الف بسیار حساب شده بود و من به آن افتخار می‌کنم.

وقتی که کمیته تشخیص مصادیق مجرمانه رایانه‌ای به ما ابلاغ کرد که مطلب ذکر شده را برداریم، من به مسئولین الف گفتم هر موقع که به شما در این مورد چیزی گفتند، با من تماس بگیرید و بعد از تماس من بررسی کردم و دیدم این کمیته از موضع قانون حرف زده و به همین دلیل گفتم که مطلب را بردارید.»

یاداشت های  احمد توکلی ، الیاس نادران و حسن سبحانی که بیشتر  هم جنبه اقتصادی دارد، یک پای ثابت یادداشت های الف است.

مرداد ماه سال 87 و در میان هیاهوی ماجرای مدرک جعلی وزیر کشور وقت که تازه بر کرسی وزارت نشسته بود، این پایگاه خبری نقش مهمی در هدایت جریان خبری برای استیضاح کردان داشت. در پی این اقدام الف بود که معاون حقوقی و پارلمانی وقت رئیس جمهور در جمع خبرنگاران گفته بود که چنین مطلبی درست نیست، در واقع برخی این تهمت را زده اند و در این ارتباط شکایتی نیز به مراجع قضایی شده است؛ شکایتی که الف را به سوی فیلتر شدن کشاند.

احمد توکلی طی واکنش به فیلتر شدن سایت الف، این اقدام را غیرقانونی و مستبدانه خواند. وی معتقد بود که طبق قانون، نشریات الکترونیکی نیز تابع قانون مطبوعات هستند، لذا بیان می کرد که: « بدین ترتیب هیچ مقامی نمی تواند بدون رای دادگاهی که با حضور هیئت منصفه تشکیل می شود، اقدامی علیه نشریات اینترنتی انجام دهد مگر در مورد جرایم خاص مانند توهین به مراجع تقلید» .

توکلی بر همین مبنا گفته بود که به عملکرد حرفه ای سایت الف در روشنگری پیرامون امر بسیار مهم بررسی صحت و سقم خبر جعلی بودن مدرک دکتری وزیر کشور، افتخار می کنم.

الف در فتنه 88

تیغ تیز انتقادات «الف» به دولت، اگر چه با نزدیک تر شدن به انتخابات دهم ریاست جمهوری کندتر شده بود، اما اکراه توکلی در حمایت از احمدی نژاد بر روند کاری سایت الف اثر گذاشت.

توکلی از جمله کسانی بود که به دلیل هیاهوی تبلیغاتی فتنه گران، احمدی نژاد  را به دلیل آنچه خس و خاشاک  خواندن مردم بیان شده بود ملامت کرد، حال آنکه این سخن رئیس جمهور خطاب به اغتشاشگران و آشوب طلبان  بود.

مدتی بعد نامه توکلی به یکی از سران فتنه سبب شد تا سیل هجمه از طرف سایت های متعدد منتسب به آشوبگران، علیه وی شکل بگیرد.

سایت الف در ایام فتنه انگیزی فتنه گران، ضمن راه اندازی بخشی مرتبط با شایعه تقلب در انتخابات، اقدام به طراحی بحث در این مورد میان کاربران خود کرده و تلاش کرد تا به شبهات انتخاباتی پاسخ دهد. بعضی از مقالات علمی منتشر شده توسط این سایت اگرچه به خوبی در اینترنت پوشش داده نشد، اما در صورت انتشار هماهنگ آن در فضای سایبر، پاسخ بسیاری از شبهات انتخاباتی به وجود آمده در ذهن استفاده کنندگان از اینترنت را به شکلی شفاف بیان می کرد.

در تابستان 88 که احمدی نژاد مشایی را به عنوان معاون اولی برگزید و نسبت به نامه رهبر انقلاب در خصوص برکناری وی تعلل کرد، الف در اقدامی جنجالی روزشمار ولایت پذیری برای احمدی نژاد گذاشت که سروصدای رسانه ای بسیاری را برانگیخت.

الف اقتصادی

الف در زمینه مقالات تحلیلی اقتصادی نسبت به دیگر سایت های رقیب خود همیشه پیش بوده است که البته شاید دلیل آن تخصص توکلی در زمینه اقتصاد باشد. به طور معمول می توان در مورد تحلیل های آخرین تحولات اقتصادی و طرح و لوایح اقتصادی کشور در الف مطالبی مشاهده کرد.

در آستانه کلید خوردن مرحله نهایی اجرای هدفمند سازی یارانه ها، انتقادات الف به نحوه اجرای طرح و درج نظر توکلی در مورد میزان تورم حاصل از هدفمندی، باعث ایجاد تنش میان این سایت و رسانه های دیگر شد، اگرچه تورم هدفمندی کم کم خود را نشان داد، ولی به میزان پیش بینی مذکور هرگز نرسید.

الف عدالتخواه

یکی از خطوط خبری که همیشه الف دنبال می کرده است، بحث عدالت اقتصادی و آموزشی و برخورد با مفاسد اقتصادی بوده است. پوشش خبری برخورد با مسئولین فاسد کشورهای مختلف در کنار افشاگری نسبت مفاسد اقتصادی داخل کشور و ایجاد موج رسانه ای علیه مفسدین اقتصادی در همین راستا در الف قابل مشاهده است. بیشتر موارد فسادی که الف بر روی آنها دست می گذارد، عموما توسط کسانی انجام شده است که دارای مسئولیت دولتی بوده اند و همین امر هم باعث هجمه رسانه های دولتی علیه توکلی می شود، تا حدی که مسیر تحصیلی وی از سوی رسانه های جریان دولتی نزدیک به انحراف چندین بار زیر سئوال رفت که توسط توکلی نیز پاسخ روشن و شفاف داده شد.

دست اندرکاران الف را بشناسیم

سید امیر سیاح از اعضای جوان و رسانه ای جمعیت ایثارگران، تحلیلگر اقتصادی،کارشناس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و از اعضای موثر تحریریه «الف » است. وی طی یادداشتی در یکی از شماره های نشریه پنجره چنین نوشته است: «تحریریه  الف از چهار نفر تشکیل شده که فقط یک نفر از آنها خبرنگار است و سایر دوستان هم کارهای دیگری انجام می دهند. خیلی ها تصور می کنند الف تحریریه وسیعی دارد، در حالی که به هیچ وجه این گونه نیست. الف از شورای سیاستگذاری هشت نفره ای تشکیل شده که آقایان توکلی و نادران از جمله این افراد هستند و از آنجا که اجازه ندارم، نمی توانم نام دیگر افراد را ببرم. این افراد حداکثر هفته ای یک جلسه دارند و در آن راهکار ارائه می دهند و سیاست ها را مشخص می کنند.

ضمن اینکه این افراد در دستگاه های مختلف فعالیت دارند، به ما اطلاعات لازم و خبرهای دسته اول را می دهند. از آنجایی که می دانیم اخبار واصله از این افراد درست و صحیح است، آن را روی سایت قرار می دهیم. در این بین، برای ما مهم نیست که چه جریانی را نقد می کنیم. خیلی ها انتقاد می کنند که ما در خبر و تحلیل های سیاسی مان یکی به نعل می زنیم و یکی به میخ، در حالی که اصلا این طور نیست. در فضای سیاسی کشور، معمولا رسانه ها به نیابت از احزاب و تشکلات سیاسی کار می کنند و وظیفه دارند نظر آنها را بازتاب دهند، اما به حزب خاصی وابسته نیستیم و من قویا تأکید می کنم که طرفدار حق هستیم.»

سیاح دارای مدرک دکتری در رشته مدیریت است.

مجتبی توانگر

مجتبی توانگر نیز از اعضای جوان و رسانه ای جمعیت ایثارگران است و اکنون نیز دبیر شاخه جوانان این جمعیت است. توانگر زمانی که سایت خبری الف وابسته به احمد توکلی فیلتر شد، دبیر تحریریه این رسانه خبری بود و در انتخابات ریاست جمهوری در صف حامیان احمدی نژاد قرار داشت.