سیاق اندیشه

مجله‌ الکترونیک فرهنگی و اجتماعی

سیاق اندیشه

مجله‌ الکترونیک فرهنگی و اجتماعی

سیاق اندیشه
باید آنقدر شنید و شنید و شنید.......
باید آنقدر فکرید و فکرید و فکرید......
تا بتوان
نوشت.
اکنون دنیای بی عدالتی است
ما هم به حدیث نفس نویسان افزودیم خود را
پیام های کوتاه
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
شنبه, ۹ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۱۰ ق.ظ

نظر شما چیست؟


در این وبلاگ قصد دارم که هر چند وقت یکبار جمله و یا جملاتی را بنویسم و یا از بزرگان نقل قول کنم و در میز مذاکره وبلاگی به بحث و نظر بپردازیم.برای اولین بار این پاراگراف را از سایت رهبری انتخاب کرده ام. این صحبت در تاریخ یکم خردادماه سال 90 در جمع بانوان نخبه مطرح شده است.
لطفا نظرتان را بفرمایید.
"در مورد نگاه اسلام به زن بحثهاى زیادى شده است، ما هم بارها گفتیم. من مکرراً عرض کردم که نمونه براى انسان مؤمن و مرضى الهى، و انسان کافر و مردود درگاه پروردگار در قرآن، زن مطرح شده؛ این چیز جالبى است. قرآن وقتى میخواهد براى انسان خوب و انسان بد نمونه ذکر کند، هر دو را از زنان انتخاب میکند: «ضرب اللَّه مثلا للّذین کفروا امرأة نوح و امرأة لوط».(3) قرآن دو زن را به عنوان «مثل»، یعنى نمونه و نماد زنانِ بد معرفى میکند؛ همسر نوح و همسر لوط. بعد نقطه‌ى مقابل: «و ضرب اللَّه مثلا للّذین امنوا امرأة فرعون».(4) به عنوان نماد زن خوب، زن برتر و زن مؤمن، دو نفر را معرفى میکند: یکى همسر فرعون است، یکى هم حضرت مریم است؛ «و مریم ابنت عمران الّتى احصنت فرجها».(5) جالب این است که هر چهار تاى این زنها خوبى و بدى‌شان مربوط به محیط خانواده است. در مورد آن دو زن بد - «امرأة نوح و امرأة لوط» - میفرماید: «کانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما»؛(6) این دو زن به همسرانشان - که دو پیغمبر عالى‌شأن و عالى‌مقام بودند - خیانت کردند. مسئله، مسئله‌ى خانواده است. موضوع آن دو زن دیگر هم مربوط به خانواده است؛ اوّلى که زن فرعون است، ارزش و اهمیت او این است که یک پیغمبر اولوالعزم را، یک موساى کلیم‌اللَّه را در آغوش خود پرورش میدهد و به او ایمان مى‌آورد و به او کمک میکند؛ لذا فرعون از او انتقام میگیرد. مسئله، مسئله‌ى درون خانواده است با این تأثیر و شعاع عظیم کارى که او کرده است، که یک موسائى را تربیت کرده. در مورد حضرت مریم هم همین جور است: «الّتى احصنت فرجها»؛ ناموس خود را حفظ کرد، عفت خود را حفظ کرد. این نشان‌دهنده‌ى این است که در محیط زندگى حضرت مریم (سلام اللَّه علیها) عواملى وجود داشته که میتوانسته است تهدیدکننده‌ى عفت و ناموس یک زن عفیف باشد و او توانسته مبارزه کند. بنابراین همه‌اش ناظر به همین جنبه‌هاى مهمى است که عرض شد؛ جنبه‌ى خانواده و مسئله‌ى شأن زن در جامعه. بنابراین مسئله، مسئله‌ى مهمى است."


نظرات (۵)

۰۶ بهمن ۹۳ ، ۲۳:۴۶ ندا عی قرلو
بله بله قبول دارمممممم
خیلی از خانم های عصر حاضر نقش مهم و جایگاه خود را فراموش کرده اند و فقط شده اند دامهایی برای نگاه های انسان های بیمار جامعه .بنظر من اگ روی این مسئله کار شود خیلی از مشکلات حل میشود  ورود خانم ها به مکانهای کاری ک درشان انها نیست و ازبین رفتن لطافت و بعد زنانگی سبب شده در خیلی از جاههاییک باید به عنوان مادر و یا همسر نقش ایفاکنند کم اهمیت تلقی شود.
پاسخ:
سلام با نظر شما کاملا موافقم
ممنون
بنظرمن این مطلب جای حرف و بحث زیادی دارد.واقعا بیشتر معضلات جامعه  امروز از طرز تربیت خانواده ها نشات میگیرند واگر بخاهیم در خانواده ریز شویم نقش مهم و اساسی مادر درخانواده و زن به عنوان همسر مهمترین جایگاه است .امروز نمیتوان نقش زن درخانواده را کتمان کرد.مصداقش:پشت هرمرد موفقی یک زن خوب است،است یا از دامن زن مرد به عرش میرود.اینها واقعیت هاییست ک باید ریز بینانه درموردش اندیشید.

باسلام

اشاره به نقش والا و ارزشمند زن در خانواده دارد. نکته ی بسیار قابل تاملی است وقتی بحث راجع به تقواست قران می فرماید: إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ؛در حقیقت گرامى‏ترین شما نزد خدا با تقواترین شماست. یعنی فرقی نمی کند تو زن باشی یا مرد، ملاک برتری تقوا و پرهیزکاری است ولی وقتی بحث راجع به معرفی الگوست؛ یک " زن " به عنوان الگو معرفی می شود و این خیلی ارزشمند و در عین حال مهم است و اشاره به نقش حساس زن در بحث تربیت و  نهاد مقدس خانواده دارد.

فعلا همین ها به ذهنم می رسد.

یاحق

نقش خانواده خیلی مهم است
به نظرم اهمیت خانواده و اینکه مادر می تواند از کودک دیو یا فرشته بسازد به شدت در این متن پررنگ است