سیاق اندیشه

مجله‌ الکترونیک فرهنگی و اجتماعی

سیاق اندیشه

مجله‌ الکترونیک فرهنگی و اجتماعی

سیاق اندیشه
باید آنقدر شنید و شنید و شنید.......
باید آنقدر فکرید و فکرید و فکرید......
تا بتوان
نوشت.
اکنون دنیای بی عدالتی است
ما هم به حدیث نفس نویسان افزودیم خود را
پیام های کوتاه
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

۸۷ مطلب در آذر ۱۳۹۲ ثبت شده است

الکسا اینترنت (به انگلیسی: Alexa Internet)‏ یکی از زیرمجموعه‌های شرکت بزرگ آمازون می‌باشد. الکسا در آوریل سال ۱۹۹۶ کار خود را آغاز کرد و روز به روز دامنه خدمات و فعالیت خود در سطح اینترنت را گسترش داد و امروزه بعنوان یک منبع مفید از داده‌های وبگاه‌های اینترنتی شناخته می‌شود و می‌توان گفت امتیاز الکسا بعد از پیج رنک گوگل، برای صاحبان سایت‌ها اهمیت زیادی دارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۲ ، ۰۰:۵۹
چهارشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۲۰ ق.ظ

ندانستن عیب نیست نپرسیدن گناه است

برخی از دوستان مطرح کردند که بعضی از کلمات در مقاله هایی آوینی رو نمی دانیم و نمی فهمیم. لذا از همه ی دوستان خواهش می کنم بپرسید و ایمی بزند که این کلمه چیست تا من هم در حد توان و بضاعت معرفتی شما رو پاسخ دهم.اگر هم نتوانستم لااقل منبعی را به شما معرفی کنم و شما بخونید و بدونید و البته برای دیگر دوستان از جمله بنده نیز بازگو کنید.


۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۲ ، ۰۰:۲۰
دوشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۲، ۰۴:۵۴ ب.ظ

چه کسی خدا را قبول دارد؟

با سلام خدمت همه بازدید کنندگان محترم وبلاگ همراه من

لطفا به این جمله پاسخ دهید

1-چه کسی خدا (الله) را قبول دارد؟

2-چگونه او را به عنوان خدای خود پذیرفته ای؟براساس چه دلایلی الله را می پرستید؟


۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۲ ، ۱۶:۵۴
دوشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۲، ۰۱:۵۲ ب.ظ

فئودالیسم

فئودالیسم Feudalism که به بزرگ مالکی , نظام خان خانی , ملوک الطوایفی و رژیم ارباب - رعیتی نیز ترجمه شده است , به آن نظام اجتماعی - اقتصادی اطلاق می شود که اساس آن را تیول یا اقطاع تشکیل می دهد . تیول به قلمرو یک مامور اطلاق می شود که از ارباب کسب می گردید و روی آن افرادی به نام سرف یا رعیت کار می کردند .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۲ ، ۱۳:۵۲
دوشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۲، ۰۱:۵۰ ب.ظ

رئالیسم در هنر و ادبیات

رئالیسم در هنر و ادبیات به موجب آن طبیعت و سایر مظاهر طبیعى باید با تمام زشتى‏ها و زیبایى هایش در هر اثر هنرى نمودار گردد. به طور کلى پیروان این مکتب معتقدند که هنر بیان مستقیم واقعیات و تجربه و تحلیل علل آن مى‏باشد. این روش، دخالت، عواطف و احساس را در خلق اثر نهى مى‏کند و در مقابل «رمانتیسم» که بر تخیلات و احساسات استوار است، قرار مى‏گیرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۲ ، ۱۳:۵۰
دوشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۲، ۰۱:۴۹ ب.ظ

رئالیسم در فلسفه

رئالیسم در فلسفه مفهوم رایج اصطلاح رئالیسم فلسفه این است که: «هستى اشیاء، مستقل از شناخت و ادراک و ذهن اشخاص است.» اساساً چه ما به عنوان فاعل شناسا (سوژه) به شناخت اشیاء اقدام کنیم و چه اقدام نکنیم - و اساساً چه چیزى به نام ذهن و فاعل شناسند وجود داشته باشد، یا نه - جهان خارج بر سر جاى خود وجود واقعى عینى دارد. در مقابل این تفکر، ایدئالیسم قراردارد و به معناى تحویل تمام واقعیت به اندیشه وصور ذهنى یا به عبارتى به فاعل شناساست. (ر.ک: همان، ص 293-290)
فلسفه اسلامى از بعضى جهات در رده فلسفه‏هاى رئالیستى جاى مى‏گیرد (اصول فلسفه و روش رئالیسم، علامه محمد حسین طباطبایى، انتشارات صدرا) و از جهت مقدم کردن حقیقت غیر مادى بر ماده، به یک معنا از فلسفه‏هاى ایدئالیستى محسوب مى‏شود. (فرهنگ واژه‏ها، همان، ص 56)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۲ ، ۱۳:۴۹
دوشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۲، ۰۱:۴۶ ب.ظ

رئالیسم در سیاست

رئالیسم در سیاست در عرصه سیاسى و اجتماعى رئالیسم کاربرد خاصى و محدودى از واقعیت را در بر دارد. رئالیسم در این عرصه به معناى ارزیابى و عمل همراه با واقع بینى واستفاده از امکانات موجود در جهت حکومت و کسب قدرت و منافع بیشتر است. در این نگرش بر خلاف ایدئالیسم که سیاست را هنر خوب حکومت کردن و بر محور اصول اخلاق و متعالی انسانى مى‏داند، حکومت کردن به هر شکل ممکن تجویز مى‏شود. و یک انسان معقول سیاسى را یک عمل‏گرا (pragmatist)ى تمام عیار مى‏داند. متأسفانه در جهان سیاست، که بیشتر، نگرشهاى مادى و سکولار حاکم است، پیرو توصیه‏هاى نیکولو ماکیاولى - به عنوان یک رئالیست افراطى - بیشتر سیاست مداران و دولتمردان، بر طبق این اصول و اندیشه‏هاى واقع گرایانه‏اش مى‏کند

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۲ ، ۱۳:۴۶
دوشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۲، ۰۱:۳۸ ب.ظ

فمینیسم‏

فمینیسم‏  (feminism) واژه‏اى فرانسوى است که در قرن نوزدهم به «جنبش زنان‏» اطلاق مى‏شد و امروزه به «دفاع از حقوق اساسى زنان بر اساس آرمان برابرى‏طلبى‏» اطلاق مى‏شود .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۲ ، ۱۳:۳۸
دوشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۲، ۰۱:۳۶ ب.ظ

اومانیسم

اومانیسم در برابر خدا محوری، این نگرش، اصالت را به انسان داده و در حقیقت انسان محوری را زیر بنا به حساب می آورد. استدلالشان بر این دیدگاه آن است که انسان اولین موجود شناخته شده در عالم و نیز موجود برتر است

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۲ ، ۱۳:۳۶
دوشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۲، ۰۱:۳۲ ب.ظ

لیبرالیسم

لیبرالیسم به عنوان یکی از مکاتب و ایدئولوژی های مهم غرب است که مبتنی بر ویژگی ها، اصول و مقدمات فکری است که یکی از آنها اومانیسم و انسان محوری است. در ادامه به صورت مختصر توضیحاتی پیرامون این دو اصطلاح ارائه می شود:

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۲ ، ۱۳:۳۲
دوشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۲، ۰۱:۳۲ ب.ظ

پوپولیسم

پوپولیسم (populis) به معنی حکومت توده وار، یا مردم باور و... است که ریشه این نوع تفکر در میان روشنفکران تندرو روسیه، در دهه 1860 با ظهور نارودینکها (مردم باوران) پدید آمد. به اعتقاد آنها، روسیه بی آن که مرحله سرمایه داری را بگذارند، می تواند مستقیم به سوسیالیسم برسد و اساس آن را می توان بر کمون های روستایی گذاشت.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۲ ، ۱۳:۳۲
دوشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۲۰ ق.ظ

مارکسیست

مارکسیسم (Marxism) مکتبی سیاسی و اجتماعی است که تحت کارل مارکس، فیلسوف و انقلابی آلمانی در اواخر قرن نوزدهم پیدا شد. فردریش انگلس نیز از شکل‌دهندگان مهم به اندیشه مارکسیسم بوده‌است و مارکسیست‌ها با اصول کلی اندیشه او نیز موافق هستند.

اساس مارکسیسم آن طور که در «مانیفست کمونیست» (نوشته مارکس و انگلس) بیان شده‌است بر این باور استوار است که تاریخ جوامع تاکنون تاریخ مبارزه طبقاتی بوده‌است و در دنیای حاضر دو طبقه، بورژوازی و پرولتاری وجود دارند که کشاکش این دو تاریخ را رقم خواهد زد.

میان مارکسیست‌های مختلف، برداشت‌های بسیار متفاوتی از مارکسیسم و تحلیل مسائل جهان با آن موجود است اما موضوعی که تقریباً همه در آن توافق دارند: «واژگونی نظام سرمایه‌داری از طریق انقلاب کارگران و لغو مالکیت خصوصی بر ابزار تولید و لغو کار مزدی و ایجاد جامعه‌ای بی طبقه با مردمی آزاد و برابر و در نتیجه، پایان ازخودبیگانگی انسان» است. (که کمونیست‌ها معتقدند در جهان سرمایه‌داری ناگزیر است)

مارکس و انگلز همانند بقیه سوسیالیست‌ها، تلاش کردند تا به کاپیتالیسم و سیستم‌هایی که در جهت به خدمت گرفتن کارگران پایه ریزی شده بودند خاتمه دهند. در حالی که سوسیالیست‌ها در آغاز راه به دنبال اصلاحات اجتماعی بلند مدت بودند، مارکس و انگلز معتقد بودند که انقلاب اجتماعی اجتناب‌ناپذیر بوده و تنها مسیر ممکن به سوی سوسیالیسم است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۲ ، ۱۱:۲۰
يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۰۴:۱۴ ب.ظ

صهیونیسم

صهیونیسم نام یک جنبش ناسیونالیستی یهودی است که هدف آن ایجاد یک دولت خود مختار یهودی در فلسطین بود، صهیونیسم صورت دنیوی و ملت پرستانه‌ای از یهودیت است که در اواخر قرن نوزده پدید آمد. این جنبش نام خود را از کوه «صهیون» در اورشلیم گرفته است که ظاهراً آرامگاه داود نبی ـ علیه السّلام ـ در آن قرار دارد، بنابر نظر صهونیست‌ها یهودیان خارج از این سرزمین در تبعید زندگی می‌کنند و زندگی کامل فقط در آن جا ممکن است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۲ ، ۱۶:۱۴
يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۰۳:۵۰ ب.ظ

رئالیسم

رئالیسم به معنای واقع گرایی است. این اصطلاح بیشتر در حوزه‌های کاربردش در مقابل ایدئالیسم (آرمان گرایی) استعمال می‌شود، مهمترین حوزه‌هایی که این مفهوم در آنها به کار می‌رود عبارت است از فلسفه، اخلاق، سیاست، هنر، ادبیات ومباحث زیبایی شناسی. در یک تعریف کلی ـ و تا حدی مناسب با حوزه‌های مختلف ـ شاید بتوان گفت: «رئالیسم عبارت است از وضع و حالتی که در آن به اموری که داخل در متن واقع و خارج از ذهن انگاشته می‌شود اهتمام ویژه داده می‌شود».

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۲ ، ۱۵:۵۰
يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۰۳:۴۷ ب.ظ

فاشیسم

فاشیسم از کلمة ایتالیایی (fascio) به معنای دسته و مجموعه گرفته شده است. این تعبیر در اصطلاح خاص آن در توصیف حکومت موسولینی در ایتالیا به کار می‌رود. امّا در اصطلاح عام به عنوان اسم جنس برای همة نظامهای دیکتاتوری و جنبشهای قدرت باور مانند نازیسم آلمان، فالانژیسم اسپانیا، گارد آهنی رومانی و... استفاده می‌شود. موسولینی عناصر اصلی فاشیسم را مخالفت با صلح و سوسیالیسم و دموکراسی و تقدیس دولت می‌داند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۲ ، ۱۵:۴۷
يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۰۳:۴۳ ب.ظ

دمکراتیک

دمکراتیک حکومتی است که بر مبنای دمکراسی استوار است. «دمکراسی واژه‌ای است برگرفته از واژه‌های یونانی (دموس) به معنای مردم و کراسیا به معنای قدرت (مردم سالاری، قدرت مردم).

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۲ ، ۱۵:۴۳
يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۰۳:۳۸ ب.ظ

سوسیالیسم

سوسیالیسم از واژة ‌فرانسوی «سوسیال» به معنای اجتماعی اخذ شده است. فرهنگ انگلیسی آکسفور این واژه را این گونه تعریف کرده است: «نظریة یا سیاستی که هدف خود را مالکیت یا نظارت کلّ اجتماع بر ابزار تولید (سرمایه، زمین، دارایی و غیره) در جهت تأمین منافع همگانی قرار می‌دهد و یا از این مالکیت و نظارت حمایت می‌کند». سوسیالیسم اصولاً در مقابل تعالیم فردگرایانة لیبرالیسم اقتصادی و سرمایه‌داری قرار می‌گیرد و برخلاف این مکاتب ـ که فرد و منفعت فردی اهتمام دارند ـ این اندیشه بر جمع گرایی و سود همگانی تأکید می‌کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۲ ، ۱۵:۳۸
يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۰۳:۳۱ ب.ظ

امپریالیسم

امپریالیسم به معنای استعمارگری است. عنوانی است برای قدرتی یا دولتی که بیرون از حوزة ملی خود به تصرف سرزمین‌های دیگر بپردازد و مردم آن سرزمین‌ها را به زور وادار به فرمانبرداری از خود کند و از منابع اقتصادی و مالی و انسانی آنها به سود خود بهره‌برداری کند. در واقع امپریالیسم از کلمة «امپراتوری» گرفته شده است.
در اسلام از امپریالیسم تعبیر به استکبار شده است جریانی که همیشه در برابر پیامبران قرار داشته است و مانع از تعالیم انبیاء بوده‌اند؛ «و قارون وفرعون وهامان و لقد جاءَهُم موسی بالبیّنات فاستکبروا فی الاَرض»؛  قارون و فرعون و هامان در برابر معجزات موسی استکبار ورزیدند.
نه تنها استکبار ورزیدند بلکه دیگران را نیز به استثمار کشاندند؛ «انّ فرعَونَ علا فی الارضِ و جعلَ اهلَها شیعاً یستَضعِفُ طائفةً مِنهُم»؛ فرعون در زمین سرکشی و طغیان (استعمار) نمود و در میان مردم تفرقه و جدایی انداخت و گروهی از آنها را ضعیف و ذلیل کرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۲ ، ۱۵:۳۱
يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۰۳:۱۹ ب.ظ

ایدئولوژی

ایدئولوژی از زبان فرانسه و مرکب از idee به معنای تصور و اندیشه + logie به معنای شناخت است. ایدئولوژی عبارت است از فلسفة سیاسی، اجتماعی و... که در آن توجه به عمل به اندازة نظر و آگاهی بیش از آن اهمیت دارد. ایدئولوژی سیستمی از اندیشه‌ها (ایده‌ها) است که هم می‌خواهد جهان را توضیح دهد ‌هم دگرگون کند. به عبارت دیگر هر ایدئولوژی طرحی آرمانی از جامعه دارد که پدید آوردن آن را از هواداران خود خواستار است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۲ ، ۱۵:۱۹
يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۰۳:۱۰ ب.ظ

ایسم

ایسم (ism): ایسم در لغت به معنای اصالت، اصول و رویه است و در اصطلاح این پسوند به معنای طرفداری از یک مکتب فکری است، به پیروان یک مکتب خاص این عنوان اطلاق می‌شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۲ ، ۱۵:۱۰
يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۰۲:۲۱ ب.ظ

متن رسمی وزارت خارجه از توافق هسته‌ای ژنو

به گزارش مشرق، ترجمه رسمی و تأیید شده توافق ژنو ارسالی از سوی وزارت خارجه بدین شرح است:

برنامه اقدام مشترک

مقدمه:

هدف این مذاکرات رسیدن به یک راه حل جامع مورد توافق و بلند مدت است به نحوی که تضمین کند برنامه هستهای ایران کاملاً صلح آمیز باقی خواهد ماند. ایران اعلام می نماید تحت هیچ شرایطی به دنبال دستیابی یا گسترش سلاح هستهای نیست. راه حل جامع مذکور مبتنی بر این اقدامات اولیه بوده و به یک گام نهایی منجر خواهد شد که دوره زمانی آن مورد توافق قرار گرفته و به رفع نگرانی­ها می انجامد. این راه حل جامع، ایران را قادر می سازد تا به­طور کامل از حقوق خود در بهره­گیری از انرژی هستهای برای اهداف صلح آمیز بر اساس مواد مرتبط در معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای و با رعایت تعهدات خود بر طبق معاهده از آن برخوردار شود. این راه حل جامع متضمن یک برنامه غنی سازی با تعریف مشترک و محدودیتهای عملی و اقدامات شفاف ساز به منظور تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای می باشد. این راه حل جامع به مثابه یک مجموعه منسجم خواهد بود که هیچ بخشی از آن مورد توافق قرار نمی گیرد مگر آنکه در مورد تمامی بخش­های آن توافق حاصل شود. این راه حل جامع شامل یک فرایند متقابل و قدم به قدم می باشد و به رفع همه جانبه تمامی تحریم های شورای امنیت، تحریم های چندجانبه و تحریم های ملی مربوط به برنامه هسته ای ایران می انجامد.

در فاصله میان گام های اولیه و گام آخر، گام های دیگری از جمله پرداختن به قطعنامه های شورای امنیت با هدف پایان رضایت بخش بررسی موضوع توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود خواهد داشت. سه کشور اروپایی / اتحادیه اروپا به اضافه سه (3+3 یا 1+5) و ایران مسئول نهایی کردن و اجرای قدم های مورد توافق میان- مدت و راه حل جامع با حسن نیت خواهند بود. یک کمیسیون مشترک از 3+3 و ایران برای نظارت بر اجرای اقدامات میان مدت و بررسی مسائلی که ممکن است پدید آیند، تشکیل خواهد گردید، در حالی که آژانس مسئولیت راستی آزمایی اقدامات مربوط به موضوع هسته ای را بر عهده خواهد داشت. این کمیسون مشترک برای تسهیل حل و فصل مسائل مورد نگرانی گذشته و حال با آژانس همکاری خواهد کرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۲ ، ۱۴:۲۱
شنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۲، ۰۱:۴۵ ب.ظ

ژورنالیسم حرفه‌ایی

«مقاله‌ایی از سید مرتضی آوینی»

نشریات جدیدی که این روزها از هر گوشه و کنار می رویند ریشه در خاک واحدی دارند و آن «ژورنالیسم حرفه ای» است.

مشخصه اصلی ژورنالیسم حرفه ای آن است که خود را به سخیف ترین گرایش ها و سلیقه های روز فروخته است و روی به ابتذال آورده و برای جلب مشتری دست به همان کارهایی می زند که پاتوق های کنار خیابانی می زنند:

« گزارش های داغ، مصاحبه های تنوری، دانستنیهای سرپایی، اطلاعات ساندویچی، تیترهای بودار، جدول های خوشمزه، مسابقات هوس انگیز... و خلاصه انواع مطالب برای انواع سلیقه ها! »

ژورنالیسم حرفه ای ناگزیر است که بنیان کار خویش را بر ضعف های بشر امروز بگذارد و از ترشح بزاق خوانندگان ارتزاق کند، و حتی اگر اجازه دهند هیچ ممانعتی برای سوء استفاده از غرایز جنسی مردان و هوس جلوه فروشی در زنان، سر راه خویش نمی بیند و خود را به آب و آتش می زند تا راهی به قلب های مریض پیدا کند و نقبی به جیب ها بزند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آذر ۹۲ ، ۱۳:۴۵
شنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۲، ۰۱:۳۳ ب.ظ

بانک اطلاعاتی نشریات کشور (مگ ایران)

سایت magiran بانک اطلاعاتی نشریات کشور است که نشریات مختلف کشور را دسته بندی کرده است. در این سایت با عضو شدن خدماتی را به کاربران خود ارائه می دهد که برای دانشجویان و اساتید و اهل علم و فرهنگ  قابل توجه می‌باشد. برای دیدن این سایت می‌توانید به بخش"پیوندهاگ در این وبلاگ مراجعه کنید و در آن عضو شوید.نشریات علمی مختلف رو بررسی کنید.آنچه که مرتبط با رشته خودتان است را حداقل مورد توجه قرار دهید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آذر ۹۲ ، ۱۳:۳۳
شنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۲، ۰۱:۰۷ ب.ظ

ویکی پدیای فارسی ده ساله شد

امروز در جستجوی اینترنتی خودم به مطلبی برخوردم که اطلاع رسانی و تحلیل آن خالی از لطف نیست.برای جستجوی واژه‌ای در سایت گوگل معمولا اولین سایت‌های معرفی شده ویکی پدیاست. این سایت در زبانهای مختلف دنیا فرهنگ لغت اینترنتی را ایجاد کرده است که گاها جستجوی اینترنتی افراد را در کوتاه مدت سریعتر می‌کند. ویکی پدیا در تاریخ 27 آذر 92 در دانشگاه تهران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی تالار فردوسی مراسم بزرگداشت دهمین سال آغاز بکار خود را برگزار می‌کند. این در حالی است که ویکی پدیا فقط از این جهت که اطلاعاتی را در کوتاه ترین زمان به مخاطب می‌دهد قابل تقدیر است و از حیث اینکه اصل بی طرفی را زیر پا گذاشته مورد اتهام است.برخی از واژگانی که در تناسب و در ارتباط با انقلاب اسلامی ایران هستند بی رحمانه و با بی انصافی مورد عنایت مسئولین محترم ویکی پدیا قرار گرفته است.البته جستجویی در این زمینه تصدیقی بر این ادعا است که خرجی ندارد.

به نظرم اگر هدف اطلاع رسانی و ارتقاع سطح آگاهی مردم مورد توجه مسئولین و مدیران این سایت قرار گرفته است بدانند که بی خبری و یا خود را به بی خبری زدن در این مورد توجه مخاطب را جلب می کند و از اعتبار شما می کاهد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آذر ۹۲ ، ۱۳:۰۷
شنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۴۰ ب.ظ

اولین هدیه پدر و مادر به فرزند!

اولین هدیه‌ای که پدر و مادر شما به شما داده‌اند چیست؟اسم نوزاد اولین هدیه است.شاید دور از ذهن باشد که شخصیت افراد نیز تحت تاثیر نام افراد به تکامل برسد.واکنشی که دیگران نسبت نام افراد دارند می‌تواند تا حدی مولفه‌ای برای تکامل شخصیت باشد. اما در این مجال به وجه دیگری در این زمینه می‌خواهیم بپردازیم. این مقاله از سایت"فرهنگ" اخذ شده که خواندنی است.

همانگونه که اسلام برای همه ی شئون زندگی انسان چه فردی و چه اجتماعی برنامه و نظر دارد در مورد نامگذاری افراد که بخشی از سبک زندگی اوست هم دارای یک نظام و نظرگاه مستقل است.

 وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ کُلَّهَا ثُمَّ عَرَ‌ضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِکَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِی بِأَسْمَاءِ هَؤُلَاءِ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ

و خدا همه نام ها [یِ موجودات] را به آدم آموخت؛ سپس [هویت و حقایق ذات موجودات را] به فرشتگان ارائه کرد و گفت: مرا از نام های ایشان خبر دهید، اگر [در ادعای سزاوار بودنتان به جانشینی] راستگویید.(1)

یکی از نعمات بزرگ خداوند متعال به انسان نعمت زبان و به تبع آن قدرت  تکلم و بیان مفاهیم است، که به وسیله ی آن ارتباط انسانها با یکدیگر در پهنه ی زمان و مکان و حتی فرهنگ و نژاد و تمدن های گوناگون برقرار می‌گردد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آذر ۹۲ ، ۱۲:۴۰
شنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۰۴ ب.ظ

دیگر دعا نمی‌کنم!

ایمانم سست است و شیطان نیز در کمین.

ترسم از آنکه دعا کنم،اجابت نشود و ایمانمرا به رجیم درگهش بسپارم.

اوست که مصلحت مرا بهتر از من می داند.

پس خدایا آنچنان کن عاقبتم را که تو خشنود باشی و من رستگار.

دعا کن تا به خودش نزدیک شوی نه اینکه بگیری از ازش.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آذر ۹۲ ، ۱۲:۰۴
شنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۲۲ ق.ظ

اشتباه غرب در تعریف زن در نظامات اجتماعی


مقام معظم رهبری در ابتدای سال 92 با جمعی از بانوان نخبه حوزه و دانشگاه دیداری داشته‌اند که فرازی از فرمایشات ایشان رو انتخاب کردم و برای مطالعه قرار داده ام. تعابیری که رهبری از تعریف و جایگاه زن در غرب مطرح می‌کنند بسیار جدیدی است و هشداری است برای اهل علم و فرهنگ و هنر در کشور عزیزمان ایران.
"زن را وسیله‌اى براى التذاذ جنسى مرد قرار میدهد - نه التذاذ معنوى و روحى، نه التذاذ علمى؛ ممکن است دو نفر بنشینند، یکى لذّت ببرد از خوش‌صحبتى یکى، از معلومات کسى؛ نخیر، این مطرح نیست - براى اینکه مرد به راحتى بتواند التذاذ ببرد از مسائل جنسى زن، این مثل یک سِیلى وارد کشورهاى بى‌دفاع و بى‌حفاظ اسلامى شد از طرف غرب؛ کشور ما هم همین‌جور. خوشبختانه انقلاب آمد، جلوى این تا یک حدود زیادى گرفته شد و بایست جلوى این سد بشود؛ این خطر بزرگى است؛ بلاى عظیمى است. مسئله‌ى حجاب یکى از مقدّمات این کار است، مسئله‌ى پوشش و لباس همین‌جور، مسئله‌ى معاشرت زن و مرد و حدود معاشرت یکى از مقدّمات این است که این بلاى بزرگ که هم بلاى براى زن است و هم بلاى براى مرد است - و البتّه شامل تحقیر زن هم هست، بدون اینکه ملتفت بشوند - سد بشود. امروز در دنیا عمداً به این مسئله دامن زده میشود. البتّه من اطّلاع دارم و خوانده‌ام در نوشتجاتى، در مطبوعاتى، در کتابهایى که اندیشمندان غربى بتدریج دارند احساس ترس و احساس دهشت میکنند از این وضعیّت؛ که حق با آنها است، منتها دیر فهمیدند؛ دامن زدن به مسئله‌ى شهوت - که متمرکز بود روى مسئله‌ى زنها؛ و امروز مى‌بینید که در دنیا بدتر از اینها دارد میشود، این مسئله‌ى همجنس‌بازى و همجنس‌گرایى و این ازدواجها و خانواده‌هاى دو جنس مشابه و مانند اینها - اینها چیزهایى است که به زبان آسان مى‌آید؛ اینها چاله‌هاى عظیم و عمیق و خطرناکى است پیش پاى آن تمدّن و کسانى که آن تمدّن را دارند اداره میکنند و پیش میبرند؛ لغزشگاه عجیبى است، پدر اینها را درخواهد آورد؛ حالا این نیمه‌ى راه است، نیمه‌ى سراشیبى است. البتّه به نظر من قادر هم نیستند جلوى آن را بگیرند. یعنى مشکل آنها از این حرفها گذشته است. من چند سال پیش - هفت، هشت، ده سال قبل از این تقریباً - در مطبوعات کشورهاى خارجى دیدم و خواندم و شنیدم که آمریکایى‌ها دارند دنبال میکنند که از کتابهاى فلان نویسنده‌ى مثلاً رمان‌نویسِ خانواده‌نویس - که رمان‌هایش اطراف خانواده است - فیلم درست کنند براى اینکه بکشانند جهت فیلمسازى و فیلمبردارى و سینما و مانند اینها را به این جهت؛ خب، یک کارهایى هم کرده‌اند، دارند هم میکنند؛ امّا اینها مثل یک جریانهاى باریکى است در مقابل یک سیل عظیمى که خودشان به دست خودشان راه انداختند؛ و دچارشان کرده است و بعد از این بیشتر دچارشان خواهد کرد. ما البتّه نسبت به این قضیّه فعلاً یک "مصونیّةٌما"اى(چیزی شبیه به مصونیت) داریم - به خاطر همین حجاب و همین چیزهایى که وجود دارد - منتها این را نبایستى دستِ‌کم گرفت، بایستى این را به‌جّد اهمّیّت داد. در همین مباحثى که خانمها اشاره کردید که دارید کار میکنید، این مسئله‌ى جاذبه‌ى جنسى و خطر جاذبه‌ى جنسى براى زن و براى مرد و براى جامعه و براى خانواده، این را به نظر من خیلى بایستى جدّى گرفت."
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آذر ۹۲ ، ۱۱:۲۲
چهارشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۴۳ ق.ظ

معرفی کتاب "لذت نقد"

کتاب «لذت نقد» در سال 1389 برای نخستین بار چاپ شد. این اثر عمده نقد‌ها، ضد یادداشت‌ها و مقالاتی در باره سینمای ایران است که از سال 1368 تا 1389 در مجلات، روزنامه‌ها و کتاب‌های مختلف توسط مسعود فراستی نوشته و پس از سال ‌ها در این کتاب گنجانده شد.

بخش نخست کتاب «لذت نقد» شامل نقد 40 فیلم سینمایی ساخته شده با موضوعات هشت سال دفاع‌ مقدس و مسائل اجتماعی ایران است. در میان این نقدها می‌توان نقد وارده بر آثار کارگردانانی مانند ابراهیم حاتمی‌کیا، محسن مخملباف، داریوش مهرجویی، عباس کیارستمی، علی حاتمی،‌ مسعود کیمیایی، بهرام بیضایی، علیرضا داوود نژاد، مجید مجیدی، محمدعلی نجفی، کیانوش عیاری، سعید ابراهیمی ‌فر، واروژ کریم ‌مسیحی، رسول ملاقلی ‌پور، رخشان بنی ‌اعتماد، بهمن فرمان آرا و محمد رضا اصلانی را دید. مسعود فراستی در مقدمه کتاب آورده است: «نوشته‌های کتاب به باور من قابل طرح‌ اند و دفاع‌؛ و بی ‌ربط به امروز و مسائل آن نیستند. فردا را نمی‌دانم. به لحن تند برخی نقد‌ها هم دست نزدم. به گمانم برآمده از آن سال‌هاست و آن کار‌ها؛ و نیز بازتاب نویسنده است.»

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آذر ۹۲ ، ۱۰:۴۳
سه شنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۲، ۰۴:۰۲ ب.ظ

کتاب فروغ ابدیت + دانلود

سیره پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله سر مشق زندگی پارسایان ،الهام بخش عالمان ،نمونه ای نیکو برای حاکمان وآینه ای برای تصویر ارزش های والای انسانی برای سالکان است . فروغ ابدیت که نوشتاری از استاد جعفر سبحانی است ،کتابی مناسب برای آشنایی جوانان و پیروان مکتب اهل بیت با تاریخ زندگی و سیره ی آن پیامبر اعظم است .

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۹ آذر ۹۲ ، ۱۶:۰۲
سه شنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۲، ۰۳:۳۹ ب.ظ

رمان و انقلاب اسلامی

مقاله از سید مرتضی آوینی

میلان کوندرا معتقد است که رُمان ماهیتاً در جست و جوی کشف معمای « من » است. نه آنکه در صدد کشف این معما برآید، نه؛ رُمان با این پرسش که « من » چیست و چه وضعی در جهان دارد آغاز می شود. او به خوبی بر این معنا واقف است که این پرسش صورتی مابعدالطبیعی یا فلسفی و  حتی روان شناختی ندارد. مسلّماً رُمان نویسی با فلسفه نسبتی دارد، اما اساساً رُمان این پرسش را از آن منظر که فلسفه ،و یا روان شناسی طرح می کنند در میان نمی گذارد؛ و برای رسیدن به جواب نیز راه دیگری را طی می کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آذر ۹۲ ، ۱۵:۳۹