سیاق اندیشه

مجله‌ الکترونیک فرهنگی و اجتماعی

سیاق اندیشه

مجله‌ الکترونیک فرهنگی و اجتماعی

سیاق اندیشه
باید آنقدر شنید و شنید و شنید.......
باید آنقدر فکرید و فکرید و فکرید......
تا بتوان
نوشت.
اکنون دنیای بی عدالتی است
ما هم به حدیث نفس نویسان افزودیم خود را
پیام های کوتاه
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
چهارشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۲، ۰۱:۳۵ ب.ظ

روزنامه تهران امروز

صاحب امتیاز اصلی روزنامه «تهران امروز» در واقع سازمان تبلیغات اسلامی بوده است که با مدیریت «عباس سلیمی نمین» منتشر می شد، اما پس از آن که سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نسبت به انتشار «تهران امروز» تمایلی نشان نداد، صاحب امتیازی آن از سازمان تبلیغات به یک شرکت خصوصی به نام موسسه «سیمای مهر هستی» واگذار شد.

بعد از رسول بابایی که مدیر مسئولی روزنامه همشهری را هم برعهده داشت، مجید رفیعی فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق(ع) در رشته معارف اسلامی و علوم سیاسی با مدرک کارشناسی ارشد و از چهره‌های فعال رسانه‌ای نزدیک به شهردار تهران، مدیر مسئول تهران امروز شد.

آدرس وب سایت

http://www.tehrooz.com/

سال تاسیس

1385

رتبه در سایت آلکسا

2760

منابع مالی

موسسه «سیمای مهر هستی»

مشی سیاسی

اصولگرا

وابستگی یا تمایل سیاسی

محمد باقر قالیباف-شهردار تهران

عملکرد در فتنه 88

غیر شفاف

مدیرمسئول

مجید رفیعی

سردبیر

تا اسفند ماه 89 خوشخو (روزنامه نگار اصلاح طلب)

عناصر اثرگذار

اسماعیلی-سازمان تبلیغات اسلامی

بیشترین بازدید کننده ها

ایران-آمریکا

اتفاقات خاص

چاپ ویژه نامه نقد دولت نهم و توقیف روزنامه-تغییر لوگو

 

رفیعی کار روزنامه‌نگاری را از سال 84 و در روزنامه حزب‌الله آغاز کرده است. طی سالیان اخیر سوابقی چون سردبیری همشهری ماه در عرصه رسانه‌های مکتوب و مدیرمسئولی سایت‌های خبری چون «فردا» و «شفاف» در عرصه رسانه‌های مجازی را در کارنامه خود دارد. مجید رفیعی متولد سال 1360 است و با 30 سال سن جوان‌ترین مدیرمسئول روزنامه‌های کشور محسوب می‌شود.

روزنامه تهران امروز ازروزنامه های وابسته به اصولگرایان منتقد دولت محسوب می شود که تعدادی از دست اندرکاران این روزنامه اعم از سردبیر و تیم شاغل در آن از روزنامه نگاران زنجیره ای جریان اصلاح طلب بوده اند.

خوشخو درباره جابجایی اش از روزنامه های اصلاح طلب به روزنامه های طیف اصولگرا و این که از وی و تیمش به عنوان اسب تراوا یاد می شود، اظهار داشت: «خب من این تعبیر را قبول ندارم. من از همان اول هم دیدگاه هایم را پنهان نمی کردم. من همه این روزنامه ها را می خوانم و می بینم و سپس کیهان را می خوانم تا ببینم اصل ماجرا چیست. روزنامه های دیگر از آرزوهایشان می نویسند وکیهان اصل ماجرا و واقعیت را.» 

خوشخو، روزنامه نگار اصلاح طلب که تا اسفند ماه 89 سردبیری تهران امروز را بر عهده داشته است و در کارنامه خود حضور در روزنامه ها و نشریات زنجیره ای «امید جوان، گزارش فیلم، زن، آزاد،  نقد سینما، چلچراغ و اعتماد» را دارد در روزهای پایانی حضورش در تهران امروز، درباره این که آیا روزنامه اعتماد یا تهران امروز برایش تفاوت ماهیتی دارد؟ گفته است: «من همان کاری را که در روزنامه اعتماد می کردم در تهران امروز انجام می دهم. خواسته کارفرما البته برایم مهم است. من یک آدم حرفه ای هستم و تیتر زدن مطابق میل کارفرما در اعتماد را خیانت نمی دانم. تیتر زدن مطابق میل کارفرما در تهران امروز را هم خیانت نمی دانم. من در انتخابات سال ۸۴ به آقای قالیباف رای دادم در حالی که همان موقع سردبیر روزنامه ای بودم که کارش معرفی و حمایت از آقای معین بود. من با کیهان هم می توانم کارکنم البته اگرآنها بخواهند. با آن دیدگاه و خط کشی های آنها امکان نداردکه سراغ من بیایند. من بدم نمی آید در کیهان کار کنم. البته اگر فضای کار بدهند. مشکل کیهان این است که فضایش متصلب است.»

نکته قابل تامل آنکه خوشخو بعد از تهران امروز عازم «هفت صبح» وابسته به جریان انحرافی شد. سایت جهان نیوز در مورد این نقل مکان چنین می نویسد: «بسیاری از خبرنگارانی که در این روزنامه مشغول به کار شده اند از اخراجی های رسانه های قالیباف هستند. مدیران رسانه های قالیباف که طی چند ماه اخیر به دلیل استخدام خبرنگاران سبز! و اصلاح طلب، با اعتراضات سیاسی و رسانه ای مواجه شده بودند، تعدادی از این خبرنگاران را اخراج کردند. گفته می شود برخی از این روزنامه نگاران به رسانه جریان انحرافی پیوستند. همچنین سردبیر سابق تهران امروز نیز سردبیر جدید نشریه هفت صبح است.»

این روزنامه با کیفیت چاپ مناسب و طراحی صفحه جذاب و اختصاص مطالب به موضوعات خاص به دنبال  جذب مخاطب است. به دلیل نزدیکی تهران امروز به شهردار تهران، حمایت از برنامه های شهرداری تهران و انتقاد از عملکرد دولت احمدی نژاد محور اصلی و دستور کار تحریریه «تهران امروز » است.

به دلیل چاپ ویژه نامه ای در سومین سالگرد سوم تیر و انتقادهای تند و خلاف واقع نسبت به عملکرد دولت نهم، تهران امروز توقیف شد. پس از انتشار ویژه نامه، روزنامه «تهران امروز» تا حدود دو ماه قبل از توقیف، به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی پرویز اسماعیلی، مدیرعامل خبرگزاری «مهر» وابسته به سازمان تبلیغات اداره می شد، اما بنا به دلایل اعلام نشده ای وی روزنامه را به تیم جدیدی واگذار کرد. روزنامه «تهران  امروز » پس از خروج اسماعیلی، با صاحب امتیازی موسسه «سیمای مهر هستی» ادامه انتشار داد.

 روزنامه «تهران امروز» نیز در نوشته ای که بر روی خروجی سایت خود قرار داد، نسبت به انتشار مطالب هتاکانه ویژه نامه ای که منجر به توقیفش شد، آن را محصول حرکت جوانانی خواند که شور و هیجان دارند و نوشت: «در روز گذشته، 1/ 4/ 87 «تهران امروز» ویژه نامه هفتگی خود را به موضوع پرونده سوم تیر اختصاص داد و در این رابطه مطالب متعدد و متنوعی در قالب نقد عملکرد دولت در حوزه های  مختلف از جمله اقتصادی و سیاسی منتشر کرد. این ویژه نامه که از سوی جمعی از جوانان متعهد و اصولگرا که معتقد به مبانی نظام و رهبری هستند، تهیه می شود، متاسفانه در شماره دیروز خود حاوی مطالبی خارج از فضای اعتدال و نقد عالمانه بود. شاید این انحراف را بتوان به شور و هیجان روزنامه نگاری در دوره جوانی منتسب کرد که البته هیچ دلیلی نمی تواند این اشتباه را توجیه کند.»

لوگوی دردسر ساز

بعد از آنکه هفته نامه «پرتو سخن»، در یادداشتی لوگوی روزنامه «تهران امروز» را شبیه «یک زن رقاص» دانست، واکنش ها نسبت به لوگویی که مدت ها نشریه با آن منتشر می شد، آغاز شد. محمد علی رامین هم در جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: لوگوی روزنامه «تهران امروز» نشان دهنده «رقص باله» و از مصادیق «جنگ نرم» است. بالاخره بعد ازکشمکش های طولانی، روزنامه مجبور به تغییر لوگو شد هر چند این تغییر در سایت روزنامه لحاظ نشد و همچنان بر همان منوال قبلی قرار دارد.

تهران امروز پس از هفت ماه توقیف در 13 / 12 / 87 در 24 صفحه با ساختار، لوگو و تیم تحریریه جدید انتشار خود را از سر گرفت.