سیاق اندیشه

مجله‌ الکترونیک فرهنگی و اجتماعی

سیاق اندیشه

مجله‌ الکترونیک فرهنگی و اجتماعی

سیاق اندیشه
باید آنقدر شنید و شنید و شنید.......
باید آنقدر فکرید و فکرید و فکرید......
تا بتوان
نوشت.
اکنون دنیای بی عدالتی است
ما هم به حدیث نفس نویسان افزودیم خود را
پیام های کوتاه
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
شنبه, ۹ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۲۹ ق.ظ

بی‌بی‌سی فارسی

بی.بی.سی

«بی.بی.سی» برای ایرانیان نام آشنایی است. بی.بی.سی مخفف British  broadcasting corporation به معنای بنگاه سخن پراکنی بریتانیاست.

 نه تنها نسل های امروزی ایران که با فضای مجازی و اینترنت سر و کار دارند،  بی.بی.سی را به عنوان یک سایت خبری فعال سیاسی می شناسند و آوازه شبکه تلویزیونی اش را شنیده اند، که پدران و پدربزرگ هایشان هم در دورانی به طول هفت دهه با بی.بی.سی شب هایشان را به سر کرده اند، حتی چه بسا بیشتر از نسل جوان امروز.

آدرس وب سایت

http://www.bbc.co.uk/persian/

سال تاسیس

رادیو: ۱۹۴۰میلادی

وبسایت: ۲۰۰۱

تلویزیون: 2009

رتبه در سایت آلکسا

 

منابع مالی

بودجه دولت انگلستان-مالیات مردم انگلستان

مشی سیاسی

سیاست های دولت انگلیس

وابستگی یا تمایل سیاسی

دولت انگلستان

عملکرد در فتنه 88

پیگیری آخرین اخبار آشوب های خیابانی و انتشار بیانیه های میرحسین موسوی و کروبی ، خبر رسانی تجمعات اعتراض آمیز و تحریک مردم به حضور در خیابان ها برای مقابله با جمهوری اسلامی

مدیر مسئول

صادق صبا

سردبیر

 

عناصر اثرگذار

مسعود بهنود ، اکبر گنجی، عطاالله مهاجرانی

بیشترین بازدید کننده ها

 

اتفاقات خاص

کودتای 28 مرداد 1332، پوشش حوادث بعد از انتخابات

 رادیو بی.بی.سی 18 اکتبر سال 1922 تاسیس شد و با  دریافت  بودجه  بخش جهانی اش توسط وزارت امور خارجه انگلستان رسما به عنوان بنگاه خبر پراکنی دولت بریتانیا در جهان شناخته شد. در همین راستا بودجه پخش فارسی این شبکه  ۲۳٫۴ میلیون دلار عنوان شده است. از نکات قابل اهمیت آنکه، در حالی مردم ایران را به تماشای رایگان برنامه  های خود دعوت میکنند که  بودجه شبکه های مخصوص مردم انگلستان از پول مالیات آنها تامین می شود .

رادیوی فارسی بی‌بی‌سی، در تاریخ ۲۸ دسامبر ۱۹۴۰میلادی در اوایل جنگ جهانی دوم و برای رقابت با رادیو برلین راه اندازی شد وآماج برنامه‌های خود را به سود پادشاهی بریتانیا و ضد حکومت نازی آلمان و اثرگذاری بر مخاطبان ایرانی و تحت فشار قرار دادن رضا شاه پهلوی در پیروی از سیاست های جنگی متفقین و در مرحله بعد توجیه اشغال نظامی ایران توسط نیروهای نظامی بریتانیا و اتحاد جماهیر شوروی گذارد.

رادیو بی.بی.سی در دوران سلطنت پهلوی پسر و حتی در دوران اوایل انقلاب به دلیل عدم وجود رقیب جدی خبری دیگر، در فضای سیاسی ایران به یکه تازی می پرداخت. بر همین اساس شاید قدیمی ترین و جدی ترین زخم تاریخی که بی.بی.سی به کشور زده است را بتوان کودتای 28 مرداد 1332 دانست؛ بسیاری معتقدند که رمز عملیات آژاکس (کودتای 28 مرداد)، با عنوان «اکنون دقیقا نیمه شب است» از رادیو بی‌.بی.‌سی پخش شده است.

از تناقضات جالب این شبکه خبری می توان به حمایت از مصدق بعد از شصت سال نام برد، شبکه ای که خود یکی از عاملان سرنگونی مصدق بوده است، امروز با عوض کردن لباسش در جرگه حامیان مصدق و جبهه ملی درآمده است.

سایت فارسی بی.‌بی.‌سی در ماه مه ۲۰۰۱ راه‌اندازی شد و چندین سال بعد تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی پخش برنامه‌های خود را از روز ۱۴ ژانویه ۲۰۰۹ میلادی، (۲۵ دی ۱۳۸۷ خورشیدی) آغاز نمود.

صادق صبا متولد رشت، رئیس کنونی بخش فارسی بی‌بی‌سی است. او مدیر رادیو، تلویزیون و وب‌گاه بی‌بی‌سی فارسی است. کارشناسی حقوق خود را از دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد را از انگلستان و دکترای خود را از مدرسه  اقتصاد  لندن گرفته‌ و نزدیک به  ۲۰ سال است که در بی‌بی‌سی کار می‌کند.

بهاییان در بی.بی.سی

حضور چشمگیر بهاییان در سطوح مختلف سرویس جهانی بی.بی.سی از مدیریت های کلان آن شبکه به پایین ضمن تاثیرگذاری های نامحسوس پنهان خود  در لایه های زیرین این شبکه، گاه نمودهای آشکاری نیز داشته که از آن میان می توان به مصاحبه کاملا تبلیغاتی و فرمایشی با «مری مکسول» (ملقب به روحیه خانم) بیوه شوقی افندی رهبر سابق بهاییان، در تاریخ 18 آگوست 1981 اشاره کرد. این در حالی است که بی.بی.سی همواره تاکید  دارد هرگز با کسی بدون دلیل خبری و توجیه رسانه ای مصاحبه نمی کند.

یکی از مواردی که چه مسئولان سرویس جهانی بی.بی.سی و چه گزارشگران تاریخ بخش فارسی آن، خواسته یا ناخواسته، از کنار آن گذشته و یا آن را بسیار کم رنگ نشان داده اند  حضور و تاثیر انکار نشدنی حسن موقر بالیوزی (1980- 1908) و دیگر بهاییان در یک دوره طولانی در سطوح جدی و سیاستگذاری این رسانه است.

بالیوزی چند سال بعد از تاسیس بخش فارسی، به عنوان نزدیک ترین مشاوران «شوقی افندی ربانی» آخرین رهبر شناخته شده بهاییان جهان، در سال 1956 به عنوان به اصطلاح یکی از ایادی امرالله، به قول پیروان آن کیش، منصوب شد که به منزله عضویت در بالاترین شورای اداری و دینی بهاییت است.

بی.بی.سی و مخالفان جمهوری اسلامی

در سال های پس از انقلاب، بی.بی.سی فارسی به دلایل مختلف مامنی برای فعالیت افرادی بوده که با جمهوری اسلامی  سر ناسازگاری داشته و حتی به طور فعال و سیستماتیک در سازمان های سیاسی و شبه نظامی عضو بوده و یا هوادار آن بوده اند.

مسعود بهنود و اکبر گنجی دو روزنامه نگار فراری به همراه عطاالله مهاجرانی وزیر ارشاد دولت اصلاحات، جزو کارشناسان اصلی این شبکه هستند. اتفاقات بعد از انتخابات ریاست جمهوری در سال 88  را می توان یکی از دوران پر از مشغله بی.بی.سی عنوان کرد. پیگیری آخرین اخبار آشوب های خیابانی و انتشار بیانیه های میرحسین موسوی و کروبی ، خبر رسانی تجمعات اعتراض آمیز و تحریک مردم به حضور در خیابان ها برای مقابله با جمهوری اسلامی سرلوحه فعالیت های این شبکه در آن دوران بوده است. پخش صحنه های جنجالی قتل نداآقاسلطان  و مصاحبه اختصاصی با آرش حجازی که درست روز بعد از آن حادثه از ایران گریخته بود یکی از جدی ترین سناریوهای این شبکه در دوران فتنه  88 بود.

در مورد مسعود بهنود هم می توان گفت که او  در شکل گیری دوره جدید فعالیت بی.بی.سی فارسی، نقش عمده ای داشته و بسیاری از افراد   (روزنامه نگاران اصلاح طلب) را جذب کرده و در تهیه برخی برنامه ها و سیاست های بی.بی.سی نقشی جدی داشته است.

نفوذ به سبک بی بی سی

بی.بی.سی محورهای ذیل را به جهت اثرگذاری بیشتر بر مخاطب در برنامه های خود بکار می برد:

1- تلاش برای القای فاصله میان دولت انگلیس و وب سایت تا اعلام کند که مستقل است.

2- القای بی طرفی برای مخاطب جهت جذب و اعتمادسازی

3- القای وجود فضای مفرح و شاد در کار رسانه ای از طریق استفاده از رنگ ها و دکورهای متنوع و...

4- ورود محتاطانه و هنرمندانه به حوزه تغییر سبک زندگی مخاطبان فارسی زبانش بصورت ویژه در حوزه مد و لباس و موسیقی (برای مثال برنامه زنده ویژه تحویل سال بصورت مبتذل)

5-آمیختن اخبار کذب و صحیح، بصورتی که مخاطب نتواند 10% دروغ های شبکه را از 90% اخبار صحیح آن تشخیص دهد.

مسئول مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری بعضی از محورهای اصلی فعالیت بی.بی.سی در ایران را به این شکل بیان نموده است:

1-      جمع آوری هدفمند اطلاعات از مراکز حساس و حیاتی کشور

2-      آموزش و جذب مجریان و خبرنگاران جوان و مستعد و جویای نام (ایجاد خط خروج)

3-      حمایت مالی از اپوزیسیون و ارتباط گیری با گروه های معاند

کارکنان خوش سابقه

بخش بی.بی.سی فارسی یکی از خبرسازترین حاشیه های غیر اخلاقی و جنسی را دارد که گاه با افشای تجاوز جنسی مسئولان شبکه به یکی از مجریان شبکه سر و صدا به پا می کند و یا انتشار عکس و یا نوشته ای از علاقه یکی دیگر از مجریان به هم جنس بازی در صفحه فیس بوکش جنجالی رسانه ای به پا می شود. به هر حال صفحات جستجوی گوگل پر است از آخرین روابط غیر اخلاقی کارمندان این شبکه.