سایتهای پر بازدید در ایران و جهان را چگونه شناسایی کنم؟
الکسا اینترنت (به انگلیسی: Alexa Internet) یکی از زیرمجموعههای شرکت بزرگ آمازون میباشد. الکسا در آوریل سال ۱۹۹۶ کار خود را آغاز کرد و روز به روز دامنه خدمات و فعالیت خود در سطح اینترنت را گسترش داد و امروزه بعنوان یک منبع مفید از دادههای وبگاههای اینترنتی شناخته میشود و میتوان گفت امتیاز الکسا بعد از پیج رنک گوگل، برای صاحبان سایتها اهمیت زیادی دارد.
وب سایت الکسا در سال ۱۹۹۶ توسط دو کارآفرین وب به نامهای Brewster Kahle و Bruce Gilliat تاسیس شد. نام این وبسایت برای ادعای احترام به کتابخانه اسکندریه مصر به عنوان یکی از بزرگترین محلهای دانش در مقابل اینکه دنیای اینترنت قابلیت تبدیل شدن به چنین محلی را دارد، انتخاب شده است. این شرکت دارای نوار ابزاری میباشد که میتواند به کاربرانش اعلام کند تا بعد از صفحه در حال مشاهده به چه صفحه وبی بروند که این پیشنهاد براساس آنالیز ترافیک کاربر میباشد. همچنین الکسا برای مدیران وب سایتها امکانات فراوانی به صورت رایگان قائل شده است نظیر اینکه چه تعداد وبسایت به وبسایت مدیر لینک دادهاند، کاربر چه مقدار زمانی در هر صفحه صرف میکنند، از چه کلماتی بیشترین ورودی از موتورهای جستجو وجود دارد و.... همچنین الکسا با ارائه نمودارهایی در زمینه موارد ذکر شده در طول بازههای زمانی مختلف ۳ و ۶ ماهه به مدیریت وبسایتها کمک میکند تا آنالیز و بررسی دقیقی از وبسایت خود داشته باشند. الکسا با خزیدن (Crawl) درون وبسایتها و صفحات وب آمار آنها را به دست میآورد. در سال ۱۹۹۸ این شرکت نسخهای ۲ ترابایتی از اطلاعات دنیای وب را به کتابخانه Library of Congress تحویل داد. در سال ۱۹۹۹ الکسا با ارزش ۲۵۰ میلیون دلار آمریکا توسط آمازون خریداری شد. آمازون الکسا را برخلاف آنچه که در ابتدا بود به موتور جستجو هوشمند تبدیل کرد. در اوایل سال ۲۰۰۲ الکسا به همکاری با گوگل روی آورد و در سال ژانویه ۲۰۰۳ نیز با شرکت Open Directory Project قرارداد همکاری بست. در می سال ۲۰۰۶ آمازون نتایج جستجو در الکسا را از طریق گوگل به نمایش گذاشت. در دسامبر ۲۰۰۶ بخش جستجوی عکس الکسا راه اندازی شد. در ۲۷ نوامبر ۲۰۰۸ الکسا اعلام کرد باتوجه به اینکه موتور جستجو این سایت مناسب نبوده است سرویس را قطع خواهد کرد که این اتفاق در ۲۹ ژانویه ۲۰۰۹ رخ داد.
خدمات وبگاه الکسا را میتوان در ۵ دسته اصلی دسته بندی نمود:
وبگاههای برتر:
در این قسمت وبگاههای پربازدید نمایش داده خواهد شد. برای نمایش وبگاههای پربازدید از ۳ نوع فیلتر استفاده میشود: جهانی، کشوری و بر پایه موضوع خاص
مشخصات وبگاه (Site Info):
الکسا طیف گستردهای از دادههای دقیق برای هر وبگاه را دارا میباشد.
واتز هات (What’s Hot):
این قسمت صفحات معروف اینترنت را نشان میدهد و هر ۵ دقیقه به روز میشود.
نوارابزار الکسا (The Alexa Toolbar):
نوارابزار شناخته شده الکسا که تمام خدمات وبگاه الکسا را به راحتی در اختیار میگذارد.
برای دارندگان وبگاه (For Site Owners):
در این قسمت صاحبان وبگاهها میتوانند دادههای وبگاه خود را در الکسا وارد نمایند و یا ویرایش کنند.
مهمترین قسمت این وبگاه رتبه بندی وبگاهها بر اساس میزان بازدید است. در این رتبه بندی تنها تعداد بازدید از یک وبگاه تعیین کننده است.
تقلب در رتبه الکسا
باتوجه به اینکه در جهان بسیاری از افراد برای تبلیغات محصولات و وبسایتهای خود از رتبه و آمار الکسا برای انتخاب وبسایت تبلیغ کننده، استفاده میکنند، از چند سال گذشته روشهایی برای افزایش دروغین رتبه الکسا به وجود آمده است. یکی از این روشها استفاده مدیران سایتهای متقلب از سرویسهایی به نامهایی نظیر "افزایش رنک الکسا" میباشد. در این روش سرویس ذکر شده چندین سایت را به طور همزمان در یک پنجره طی یک بازه زمان کوتاه (مثلا ۵ ثانیه) بارگزاری میکند که در نتیجه ترافیک سایت متقلب به صورت مجازی افزایش مییابد. در این روش وبسایت متقلب فقط تعداد بازدیدکننده خود را افزایش میدهد و در واقع بازدیدکننده وبسایت متقلب را مشاهده نکرده و صفحات آن را مرور نکرده است. البته کاربران میتوانند با بررسی فاکتورهای دیگری نظیر time on site و یا میزان مرور تعداد صفحه توسط هر بازدیدکننده به متقلب بودن یا نبودن وبسایت مربوطه اقدام کنند.