سیاق اندیشه

مجله‌ الکترونیک فرهنگی و اجتماعی

سیاق اندیشه

مجله‌ الکترونیک فرهنگی و اجتماعی

سیاق اندیشه
باید آنقدر شنید و شنید و شنید.......
باید آنقدر فکرید و فکرید و فکرید......
تا بتوان
نوشت.
اکنون دنیای بی عدالتی است
ما هم به حدیث نفس نویسان افزودیم خود را
پیام های کوتاه
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
چهارشنبه, ۴ دی ۱۳۹۲، ۱۲:۵۱ ب.ظ

العربیه فارسی

شبکه العربیه در 3 مارس 2003 به عنوان بخشی از زیرمجموعه «ام. بی. سی» با هدف همسویی با رسانه های آمریکا و اسرائیل، توجیه سیاست های آمریکا، بزرگنمایی خطر هسته ای ایران و ایجاد شکاف میان شیعیان واهل سنت راه اندازی شد.

نخستین رئیس این شبکه صالح القلاب، وزیر اطلاع رسانی اردن بود که دارای رویکردی ضد شیعی وضد ایرانی بود.

القلاب در برابر دریافت ماهانه 30 هزار دلار ریاست این شبکه تازه تاسیس را پذیرفت، اما سرانجام جای خود را به عبدالرحمن الراشد، سردبیر سابق روزنامه الشرق الاوسط داد.

عبدالرحمن الراشد در طول دوران مدیریت خود بر العربیه رقم حقوق کارکنان این شبکه را به میزان 60 درصد افزایش داد و خط مشی جدیدی را برای این شبکه ترسیم کرد.

آدرس وب سایت

www.alarabiya.net

سال تاسیس

 

رتبه در سایت آلکسا

 

منابع مالی

دولت عربستان سعودی

مشی سیاسی

مخالفت با جمهوری اسلامی، همکاری با اصلاح طلبان فراری

وابستگی یا تمایل سیاسی

عربستان سعودی

عملکرد در فتنه 88

تلاش در جهت براندازی جمهوری اسلامی

مدیرمسئول

عبدالرحمن الراشد

سردبیر

 

عناصر اثر گذار

مهاجرانی، نوری زاده، ابراهیم نبوی، کاملیا انتخابی فرد

بیشترین بازدیدکننده‌ها

 

اتفاقات خاص

 

به موجب این خط مشی، یکی از وظایف هیئت تحریریه این شبکه جریان سازی شدید خبری علیه ایران و ارائه یک چهره کاملاً تحریف شده از شرایط سیاسی واجتماعی ایران است. منزوی کردن جمهوری اسلامی در منطقه یکی از اهداف این شبکه می باشد. العریبه شدیداً علاقه مند به دخالت در مسائل داخلی ایران بوده و با این هدف وب سایت خبری فارسی خودش را ایجاد کرد.

القای اختلاف در نظام جمهوری اسلامی، بزرگ نشان دادن تهدیدهای خارجی علیه ایران، پوشش اخبار اپوزیسیون و اصلاح طلبان، انتشار اخبار و تحلیل های خلاف واقع مانند اتفاقات سوریه از جمله خطوط خبری العربیه فارسی است.

عملکرد العربیه در ماجرای فتنه‌ 88، حمایت از آشوبگران و تهییج مردم با انتشار اخبار غیر واقع بود؛ مانند اینکه العربیه با تکیه بر منابع موهوم و ناشناخته خود به یک دروغ بزرگ متوسل و مدعی شد که اساتید دانشگاه های تهران چند ساعت زودتر کلاس‌ها را تعطیل کردند تا دانشجویان بتوانند مردم را در تظاهرات گسترده علیه نظام جمهوری اسلامی همراهی کنند!

العربیه همسو با رسانه های ضد انقلاب حتی مدعی کشته و زخمی شدن چند نفر از آنچه این شبکه از آنها به عنوان تظاهرات کنندگان یاد کرد، شده بود.

العربیه در برابر بیداری اسلامی در قدم اول کاملاً منفعلانه به حمایت از بن علی، دیکتاتور تونس و مبارک، دیکتاتور مصر پرداخت، قضیه بحرین را کاملاً سانسور و در ماجرای سوریه به اختلاف افکنی پرداخت و آن را بهار عربی لقب داد.

حمایت‌های العربیه از مبارک حتی تا زمان محاکمه‌اش هم ادامه داشت؛ نظرسنجی سایت العربیه از همین جهت قابل تامل است:

حکم حبس ابد برای حسنی مبارک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ منصفانه/ ظالمانه

و این در حالی است که مردم مصر این حکم را ظالمانه در حق خود و شهدایشان می‌دانند، گزینه ای که اصلاً وجود ندارد!

در مقابل سانسور اخبار بحرین، از زمان شروع ناآرامی‌ها در سوریه، شبکه خبری العربیه عربستان به عنوان آتش‌بیار معرکه مدام بر آتش اختلافات سوری‌ها دمیده است و العربیه عربی با درخواست از گروه‌های مسلح برای حمله به مردم و نظامیان دولتی، سعی می‌کند از آب گل‌آلود ماهی گرفته و راه را برای سیاسیون فراهم کند.

عبدالرحمن الراشد، مدیر العربیه روابط نزدیکی با اسرائیل دارد و در سال 2009 جایزه بهترین دوستان اسرائیل را به مبلغ یک میلیون دلار از لابی صهیونیستی آمریکا دریافت کرد.

دوستی با اصلاح طلبان

در پی انتشار حضور عطاالله مهاجرانی و دیگر فعالان ضدانقلاب در ضیافت شاه عربستان در الجنادریه وکمک 18 میلیون دلاری به آن‌ها، اخباری مبنی بر قول همکاری آن‌ها با بخش فارسی شبکه العربیه منتشر شد.

قابل توجه است که افرادی چون نوری زاده، ابراهیم نبوی و کاملیا انتخابی فرد با العربیه فارسی همکاری می‌کنند.

البته اقدامات رژیم دیکتاتوری آل سعود را نباید فقط در تاسیس یک وب سایت فارسی و کمک 18 میلیون دلاری دربار سعودی به اپوزیسیون ایران دید، بلکه وعده ریاض به راه اندازی شبکه های تلویزیونی فارسی زبان، نشان از سیاست‌های خصمانه ریاض علیه ایران و فتنه انگیزی مذهبی دارد؛ امری که در شبکه فارسی زبان وصال دنبال می‌شود و همچنین ترویج فساد غربی که اکنون در ترجمه فیلم‌های غربی به زبان فارسی در شبکه «ام. بی. سی فارسی» مشاهده می‌کنیم.