سیاق اندیشه

مجله‌ الکترونیک فرهنگی و اجتماعی

سیاق اندیشه

مجله‌ الکترونیک فرهنگی و اجتماعی

سیاق اندیشه
باید آنقدر شنید و شنید و شنید.......
باید آنقدر فکرید و فکرید و فکرید......
تا بتوان
نوشت.
اکنون دنیای بی عدالتی است
ما هم به حدیث نفس نویسان افزودیم خود را
پیام های کوتاه
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
چهارشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۲، ۰۱:۲۶ ب.ظ

سایت تابناک

امیرعلی امیری، مدیر مسئول سایت «تابناک»، جانشین سابق قالیباف در نیروی انتظامی بود و اکنون عضو علی البدل شورای شهر تهران است. وی همچنین سابقه کار در مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان قائم مقام دبیرخانه این نهاد را هم دارد.

فعالیت رسانه ای امیری از سایت خبری «بازتاب» (1381) به عنوان عضو هیئت امنا و شورای سیاست‌گذاری آغاز شد. امیری پس از توقیف بازتاب، سایت خبری-تحلیلی «تابناک» (1386) را تأسیس کرد که حتی از نظر پوسته سایت و لوگو، تشابهی فراوان با سایت بازتاب داشت. گفته می شود که بخشی از نیروهای پایه گذار سایت تابناک، از پرسنل فعال بازتاب بوده اند. این در حالی است که دیگر نویسندگان بازتاب به «عصرایران» و «آینده نیوز»    (آینده نیوز وابسته به مهدی هاشمی بعد از جریان فتنه فیلتر شد)  رفتند.

آدرس وب سایت

http://www.tabnak.ir/

سال تاسیس

1386

رتبه در سایت آلکسا

9

منابع مالی

آگهی

مشی سیاسی

اصولگرا

وابستگی یا تمایل سیاسی

محسن رضایی-جبهه ایستادگی

عملکرد در فتنه 88

اعتراض به نتایج- به مرور فاصله گرفتن از کروبی و موسوی

مدیرمسئول

امیرعلی امیری

سردبیر

محمد قادری

عناصر اثرگذار

محسن رضایی

ترتیب رتبه بازدید در دیگر کشورها

ایران-تاجیکستان-سویس-امارات-سوئد

اتفاقات خاص

 

تابناک برآمده از بازتاب

مشهور است که پدر معنوی سایت بازتاب و به تبع آن سایت «تابناک»، محسن رضایی است؛ همان طور که وی در سخنرانی انتخاباتی خود در دانشگاه تهران یکی از فعالیت های مدنی اش را ارتباط با سایت «تابناک» عنوان می کرد.

امیری در مورد نحوه ارتباط تابناک با محسن رضایی می گوید: «سایت بازتاب یک ارتباط فکری با آقای دکتر رضایی داشت و مجموعه دوستانی که آنجا فعالیت می‌کردند و سیاست‌گذار بودند از فکر و راهنمایی‌های ایشان در بعضی زمینه‌ها استفاده می‌کردند و این ارتباط، یک ارتباط پراکنده نبود و نسبتا یک ارتباط منسجم بود.»

بازتاب در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 تا لحظه حضور رضایی در رقابت های انتخاباتی از وی حمایت کرد و تابناک هم این نقش را در سال 88 و انتخابات دور دهم ریاست جمهوری انجام داد.

بازتاب و تابناک تاکنون رویکرد انتقادی تندی را نسبت به دولت احمدی نژاد داشته اند و در جریان انتخابات مجلس نهم هم در راستای جهت‌گیری محسن رضایی تبدیل به تریبون اصلی جبهه ایستادگی شد.

نقش تابناک در انتخاب احمدی‌نژاد!

امیری، مسئول تابناک  در یکی از مصاحبه های خود عنوان کرده بود که «ما معتقدیم آقای احمدی نژاد رأی خود و حضور در دور دوم انتخابات دوره نهم را مدیون کناره گیری آقای رضایی هستند. اگر آقای رضایی در انتخابات حضور پیدا می کرد، رأی اصول گرایان بیشتر شکسته می شد و سبد رأی اصول گرایان به جای سه نفر، در آرای چهار نفر تقسیم می شد. در آن صورت احتمال زیادی داشت که آقای احمدی نژاد نتواند با  اختلاف اندک 300 یا 400 هزار رأی نسبت به آقای کروبی، به دور دوم راه پیدا کند. ضمن اینکه آقای رضایی قبل از کناره گیری، آقای احمدی نژاد را به عنوان معاون اول خود معرفی کرده بود و به همین دلیل بعد از کناره‌گیری، اکثر ستاد های ما به آقای احمدی نژاد رأی دادند».

 البته تحلیل و پیش بینی ارائه شده از سوی مسئول این سایت در مورد انتخابات دور دهم ریاست جمهوری هم در همین راستا شنیدنی است. وی در این مورد چنین بیان کرده است: «ببینید تحلیل ما قبل از انتخابات این بود که انتخابات به احتمال زیاد به دور دوم کشیده می شود و هیچ کدام از کاندیداها توانایی کسب اکثریت آرا در دور اول را ندارند. از طرفی اگر آقای احمدی نژاد و موسوی به دور دوم بروند حتما موسوی برنده انتخابات می شد. با همین تحلیل اعتقاد داشتیم، تنها حضور آقای رضایی می تواند این فضا را بشکند و اگر آقای رضایی موفق به حضور در دور دوم انتخابات با موسوی یا احمدی نژاد شود، حتما برنده انتخابات خواهد بود.

یکی از جنجالی ترین اقدامات سایت تابناک را می توان انتشار فیلم دیدار احمدی نژاد با آیت الله جوادی آملی بعد از سفر نیویورک رئیس جمهور دانست؛ فیلمی که معروف به هاله نور شد و تا مدتها بحث محافل سیاسی بود.

درگیری با روزنامه ایران

مشی تابناک در نقد و مخالفت با دولت باعث شده بود که از سمت رسانه های دولت هم به سوی تابناک تعریض هایی زده شود. از جمله جوابیه روزنامه ایران به سایت تابناک در تکذیب خبر کاهش فروش این روزنامه و بازدید کنندگان سایت روزنامه ایران: «با توجه به اینکه فشار برخی گردانندگان بالا دستی تان برایمان قابل درک است و می دانیم اگر با خبرسازی های دروغ علیه دولت و روزنامه دولت به کینه ورزی نپردازید، ممکن است عایدی های ماهانه تان قطع شود. پیشنهادات ذیل را که می تواند برای شما کسب سود و درآمد نماید ارائه می دهیم تا شاید با جابجایی منابع درآمدی شما و پوشش بخشی از هزینه هایتان از راه های ذیل، در راه غلط خود تجدید نظر کرده و به صداقت و راستی روی آورید. همه می دانند بسیاری از خبرهایی که در سایت خود منتشر می کنید در راستای منافع مالی تان است و اگر در سال 1385 روزنامه ایران حاضر شده بود امور چاپی خود را به فلان چاپخانه نزدیک به جریان حامی شما سفارش دهد، احتمالا  دراین سال ها هر چند هفته یک بار برای «ایران» رپرتاژ آگهی می زده و از ما تعریف می کردید؛ اما چه کنیم که توافقمان با شما حاصل نگردید.»

خط خبری تابناک

نقد عملکرد دولت خصوصا در حوزه اقتصاد و سیاست خارجه، پیگیری اخبار و تحولات ایران از منظر شبکه ها و رسانه های عربی و غربی از جمله سیاست های تابناک است. تابناک به دلیل سابقه طولانی امروز اولین سایت خبری کشور و حتی بالاتر از خبرگزاری ها از نظر بازدید کننده است و این باعث شده است که نشریات و رسانه های غربی گاه منبع اخبارشان در مورد ایران را این سایت معرفی کنند.

قسمت طنز تابناک که به صورت فتوکار انجام می شود، یکی از قسمت های پرطرفدار این سایت می باشد. تابناک معمولا یادداشت های رسول جعفریان، حسین علایی و ... را پوشش می دهد.