سیاق اندیشه

مجله‌ الکترونیک فرهنگی و اجتماعی

سیاق اندیشه

مجله‌ الکترونیک فرهنگی و اجتماعی

سیاق اندیشه
باید آنقدر شنید و شنید و شنید.......
باید آنقدر فکرید و فکرید و فکرید......
تا بتوان
نوشت.
اکنون دنیای بی عدالتی است
ما هم به حدیث نفس نویسان افزودیم خود را
پیام های کوتاه
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
چهارشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۲، ۰۱:۴۰ ب.ظ

روزنامه جمهوری اسلامی

مدیر مسئول روزنامه «جمهوری اسلامی» مانند «کیهان » و «اطلاعات» از سوی رهبر انقلاب تعیین می شود، اما کیهان تفاوتی فاحش با دو همتای دیگر خود دارد. برخلاف اینکه که کیهان همواره یکی از محورهای حمله های رسانه ای و تخریبی از سوی ضدانقلاب بوده و انتسابش به ولایت فقیه خود محل اعتراض ضد انقلاب بوده است،  روزنامه های «جمهوری اسلامی» و «اطلاعات» هیچ وقت با چنین شرایطی رو به رو نبوده اند.

 

آدرس وب سایت

http://www.jomhourieslami.com/

سال تاسیس

1358

رتبه در سایت آلکسا

1655

منابع مالی

دولتی

مشی سیاسی

اصلاح طلب

وابستگی یا تمایل سیاسی

هاشمی رفسنجانی و میرحسین موسوی

عملکرد در فتنه 88

حمایت ضمنی

مدیر مسئول

مسیح مهاجری

ترتیب رتبه ی بازدید در دیگر کشورها

ایران

 

روزنامه جمهوری اسلامی که ارگان حزب جمهوری اسلامی به شمار می رفت، به عنوان نخستین روزنامه منتشر شده در سال های پس از پیروزی انقلاب با مدیریت «میرحسین موسوی » انتشار خود را از نهم خردادماه سال 1358 آغاز کرد. در سال 1366 حزب جمهوری اسلامی منحل شد، ولی روزنامه جمهوری اسلامی به انتشار خود تحت سرپرستی «مسیح مهاجری» تا زمان حال ادامه داده است.

در مورد رابطه نزدیک مسیح مهاجری و میرحسین موسوی همین نکته کفایت می کند که در جریان استعفای میرحسین موسوی در سال 1367 نامه استعفای وی پیش از آنکه به دست امام برسد، از طریق روزنامه جمهوری اسلامی منتشر شد.

مسیح مهاجری یک روحانی و از مجروحان انفجار 7 تیر 1360 است و همواره تلاش کرده تا خود و رسانه تحت اختیارش را در دایره اصولگرایی نشان دهد، اما باید اذعان کرد که روزنامه جمهوری اسلامی در دوران وقوع فتنه به دلیل نزدیکی به جریان هاشمی رفسنجانی،  همان مسیری را طی کرد که هاشمی طی کرد.

نزدیکی مهاجری به هاشمی و دفاع سرسختانه وی از هاشمی قابل توجه است. مهاجری در سال 1376 در کنار عبدالله نوری و عطاء الله مهاجرانی در راستای باقی ماندن هاشمی بر مسند قدرت، تلاش رسانه ای را آغاز کردند و خواهان تغییر قانون اساسی شدند تا هاشمی مادام العمر رئیس جمهور شود.

در اوج انتخابات 1384 هم که تمام گروه های رقیب اصولگرایان پشت هاشمی جمع شده بودند، عکسی از رفسنجانی در حیاط کاخ مرمر بر روی سایت تبلیغاتی وی قرار گرفت که نشسته بر صندلی در میان سبزه های کاخ در حال مطالعه روزنامه جمهوری اسلامی است. جالب تر آنکه هاشمی در کتاب «به سوی سرنوشت» با تفکیک  حزب جمهوری به 3 بخش کُندروها، میانه روها و تندروها مسیح مهاجری، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی را بخشی از طیف تندروها می خواند.

لازم به ذکر است، روزنامه جمهوری اسلامی تا قبل از سال 1376 و پیروزی  محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری، بر حفظ مواضع مستقل خود از چپ و راست تاکید داشت و پس از آن بود که این روزنامه با ادعای دفاع از مواضع اصو لگرایان، خود را به طرق مختلف  همراه با اصول گرایان نشان داد.

البته مسیح مهاجری، سردبیر این روزنامه به عنوان مشاور رئیس جمهور با دولت هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی همکاری داشته است.

همچنین، وی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال 1388 در جهت تنظیم و برگزاری برنامه های انتخاباتی موسوی با وی همکاری می کرد.

در مهرماه سال 1389 و به دنبال چاپ مطلب توهین آمیزی نسبت به آیت الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه  با عنوان «منبطل» در روزنامه جمهوری اسلامی، روز شنبه، دهم مهر، مدیر مسئول این روزنامه از اداره کل مطبوعات داخلی معاونت مطبوعاتی تذکر کتبی دریافت کرد.

مسیح مهاجری پس از انتخابات مجلس دوم در کنار یارانش در جناح چپ حزب جمهوری اسلامی (جواد اژه ای، محمدرضا بهشتی، ابوالقاسم سرحدی زاده، میرحسین موسوی)  نامه ای را به دبیرکل وقت (حضرت آیت الله العظمی خامنه ای) نوشت و طی آن با انتقاد شدید از رویه حزب نوشت: «چون بارها از طرق گوناگون این مطالب را با شما در میان گذاشته و هیچ گاه در برابر کناره گیری از حزب، ماندن در روزنامه آن برخوردی اصولی مشاهده نکرده ایم، ادامه پذیرش بار این مسئولیت نیز برایمان ممکن نیست.» و بدین ترتیب این پنج تن از حزب جمهوری اسلامی کناره گیری و رونوشت نامه خود را نیز برای هاشمی رفسنجانی ارسال کردند.

 البته با گذشت حدود سه دهه از نگارش آن نامه، وی همچنان در رأس روزنامه ای حضور دارد که قرار بود مروج اندیشه های حزب جمهوری اسلامی باشد.

رابطه مهاجری با اصلاح طلبان هم فراز و نشیبی را گذراند که هاشمی پشت سر گذاشت؛ یعنی آن زمان که هاشمی در ماجرای مجلس ششم و روزنامه های زنجیره ای از سوی اصلاح طلبان تخریبی گسترده می شد، روزنامه مهاجری علیه اصلاح طلبان می نوشت و زمانی که اصلاح طلبان به سوی هاشمی گرایش پیدا کردند، برای روزنامه مهاجری هم عزیز شدند.

دفاع از هاشمی

دفاع از هاشمی، یکی از اصول کاری روزنامه جمهوری اسلامی و مهاجری همیشه بوده است. بخشی از یادداشت مهاجری در2/6/87 موید همین امر است: «سوابق انقلابی و خدمات برجسته کسی که از ارکان نظام است (هاشمی) و همواره تمام عمر خود را صرف خدمت صادقانه و کم‌نظیر به انقلاب اسلامی، شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی، تداوم این نظام و استقلال ایران و آزادی مردم کرده است و هم‌اکنون از پایه‌های اساسی اعتبار بین‌المللی نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شود. بی‌حرمتی به چنین شخصی، تقابل با صریح قرآن کریم است که در چند مورد برای «سابقون» فضیلت و منزلت ویژه و قرب الی الله قائل شده است.»

سرمقاله جمهوری اسلامی در روز 16 خردادماه سال 1388 به موضوع مناظره احمدی نژاد و موسوی اختصاص یافته بود. نویسنده طی این نوشتار علاوه بر انتقاد شدید از آنچه «اظهارات حیرت آور احمدی نژاد» خوانده بود، خواستار محاکمه او شد. ناگفته نماند روزنامه جمهوری اسلامی ستون هایی از تمام شماره های خود تا پیش از انتخابات را به حمایت از موسوی و درج متن سخنرانی ها و حاشیه های سفرهای وی اختصاص داده بود.

روزنامه جمهوری اسلامی در شماره 11 مرداد خود پس از اعترافات محمدعلی ابطحی در حمایت از هاشمی نوشت: «اظهارات سیدمحمدعلی ابطحی در دادگاه رسیدگی به متهمان حوادث اخیر علیه آقای هاشمی رفسنجانی و مصاحبه های پیاپی بعضی خبرگزاری های وابسته به یک جریان خاص مبنی بر اینکه ایشان نیز باید محاکمه شود، از برنامه ریزی ویژه این جریان برای وارد ساختن فشار بر آیت الله هاشمی رفسنجانی حکایت دارد.»