سیاق اندیشه

مجله‌ الکترونیک فرهنگی و اجتماعی

سیاق اندیشه

مجله‌ الکترونیک فرهنگی و اجتماعی

سیاق اندیشه
باید آنقدر شنید و شنید و شنید.......
باید آنقدر فکرید و فکرید و فکرید......
تا بتوان
نوشت.
اکنون دنیای بی عدالتی است
ما هم به حدیث نفس نویسان افزودیم خود را
پیام های کوتاه
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

مستند میراث آلبرتا یک مستند پر سر و صدایی بود که نسخه2 آن چند وقتی است وارد بازار شده است. در ابتدای مستند البرتا 1 خانم مریم اسلامی یکی از دانشجویان دانشگاه بریتیش کانادا و فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف که رتبه تک رقمی کنکور هم بوده از وضعیت دانشگاه های ایران می نالید و در اعتراض به این وضعیت عامل اصلی رفتن به خارج از کشور و ادامه تحصیلش را چنین بیان می کند: در ایران دانشگاه ها فقط برای درس  نیستند در حالی که در اروپا و امریکا خصوصا کانادا فقط در س و علم است که در دانشگاه ارزش دارد نه چیز دیگر.شاید افرادی که شبیه به این دوستمان هم کم نباشند که اینگونه می اندیشند و انتظار دارند در ایران هم درس و علم آموزی در دانشگاه فقط وجود داشته باشد.

سی واندی سال پیش در ایران انقلابی رخ داد که نتیجه آن در ابتدا تغییر موازنه سیاسی بود. مفاهیم سیاسی نیز به دنبال آن تغییراتی جدی داشت. امروز بحث از تغییر تمدن غالب است.انقلاب اسلامی در درون خود گفتمانی جدید را رغم زند که اشعه های آن به کل دنیا تسری پیدا کرده است.گفتمانی که به دنبال ایجاد یک تمدن است.ناکارامدی تمدن غرب را تعریف حقیقی و مفهوم خدایی انسان اثبات رسانده است.اگر کمی به دقت بیاندیشیم درخواهیم یافت که اندازه انقلاب اسلامی از قد و قواره یک انقلاب در یک گوشه از جغرافیای این کره زمین به مراتب بیشتر است.آنانی که گمان می کنند ایران نیز مانند کشورهای دیگری که انقلابی کرده اند و بعد در زیر سایه مبانی تمدن غرب ادامه حیات داده اند سخت در اشتباه اند.

انقلاب اسلامی ظهور کرد تا به مردم دنیا بگوید انسان یک بعد ندارد که برخی فقط دوست دارند دانشمند شود و فقط و فقط در دانشگاه به علم بپردازند.انقلاب اسلامی آمد که بگوید انسان چند بعدی است و اتفاقا ابعاد دیگر آن که به این دنیا مربوز نیست از اهمیت بیشتری برخوردار است.علم با ماهیتش با اهداف انسان سازگار باشد تا ارزش داشته باشد. انقلاب اسلامی ظهور کرد تا به انسانهای کره خاکی بگوید علم در کنار تربیت است که ارزش دارد و بدون آن برای انسان شدن کافی نیست.انقلاب اسلامی آمد که بگوید تمدن جدید جایی برای دانشگاه بدون فرهنگ بدون دین بدون تربیت وجود ندارد.اما این پیام را برخی از ما هنوز درنیافته ایم.

البته نقد وارد در این مستند حتما به مسئولین مرتبط است که چرا در حکومت اسلامی باید چنین باشد که نخبه در مملکت انگیزه ای برای کار کردن و زندگی در ایران نداشته باشد. دوره گذار انقلاب اسلامی برای تبدیل شدن به یک تمدن همین انروز است که باید از این فرصت ها استفاده کرد تا شاهد تمدن عطیم و نوین اسلامی در کل دنیا باشیم. انقلاب اسلامی آمد که بگوید علم جویی ارزش است اما برای رسیدن به معبود ارزش است نه چیز دیگر. علم را برای علم جویی نمی تواند سعادت بشر را تضمین کند. علم مقدمه ای است برای رسیدن به هدف حقیقی بشر.پذیرفتن این موضوع کار همگان نیست اما آنان که دستی در تاریخ بشر دارند می دانند که انقلاب اسلامی تاریخ بشر را تغییر خواهد داد.

پاسخ من به این دوست خوبم این است که اگر کمی با دقت به تاریخ چند سال پیش نگاه می کردی حتما درمیافتی که دانشگاه در انقلاب اسلامی به دلایلی والاتر و مهم تر بنا شده اند و برای رسیدن به اوج مطلوب در آن تمدن تلاش خواهد شد.این فرمت و شکل از دانشگاه ها مربوط به دوره گذار این تمدن است و در آینده ای نه چندان دور شاهد دانشگاه های متناسب با آن تمدن خواهیم بود.

دانشگاهی که فقط به علم نپردازد یک دانشگاه آرمانی و ایدئولوژیکی است در نظام جمهوری اسلامی ایران چون به دنبال تربیت انسان سازی است.انسانی که اول بنده است بعد عالم. من نمی دانم که چرا برخی این موضوع را جزء ضعفها و نقصان برای ما قلمداد می کنند در حالی که این یک ضعف نیست و آرمان و عقیده است. برای رسیدن به آن تلاش هم می کنیم.

نظرات (۱)

عقده ای تر از این خانم ندیدم. خودنما و مغرور